وجود فساد و رانت در دستگاه‌های حکومتی به‌دلیل وجود مدیران نالایق و نفوذی است



رییس هیات مدیره نهاد دیده بان شفافیت و عدالت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دامن نظام و انقلاب از فساد و رانت مبراست گفت : آنچه در حال حاضر به عنوان فساد  و رانت در دستگاههای حکومتی وجود دارد به دلیل وجود مدیران نالایق و نفوذی است.

به گزارش صبح ساحل، دکتر احمد توکلی در  نشست  با اعضای شورای مرکزی این نهاد در هرمزگان که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور اعضای هیات مدیره برگزار شد بیان داشت : با وجود اینکه دفتر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در هرمزگان مدت زمان زیادی نیست که فعالیت خود را آغاز نموده اما اقدامات ارزشمند و موثری انجام داده است.

  

لازمه پیشگیری از فساد ، آسیب شناسی در آن حوزه و شناسایی گلوگاه های فساد است 

در ادامه این نشست اشرفی نوری مدیر عامل نهاد دیده بان شفافیت و عدالت  با بیان اینکه تیم بسیار خوبی در هرمزگان جمع شده اند گفت : یکی از کارهای بسیار خوب صورت گرفته در هرمزگان تعامل و برگزاری نشست با مسئولان استان است  اما آنچه مد نظر است سرانجام این نشست ها باید به یک انعقاد تفاهم نامه بیانجامد تا همکاری هدفمندی را دنبال کنید.

وی با اشاره به اینکه لازمه پیشگیری از فساد ، آسیب شناسی در آن حوزه و شناسایی گلوگاههای فساد است افزود :در این رابطه باید محققین و پژوهشگرانی جذب شوند تا فساد علت یابی شودو بتوان معلول ها را کم نمود.

وی تصریح کرد : دو اقدام بسیار ارزشمند در هرمزگان صورت گرفته که یکی استفاده از نیروهای جوان و نخبه در ترکیب این شوراست که می توانید دراین رابطه کمیته جوانان دیده بان را راه اندازی نمایید و در ترکیب آن از جوانان علاقمندو عدالت خواه استفاده کنید تا یک جریان ارزشی و ولایی عدالت خواه شکل گیرد و دیگری استفاده از بانوان در ترکیب شورای دیده بان است که با توجه به جمعیت 40-45 درصدی بانوان کشور، حضور بانوان و تشکیل کمیته بانوان از بین نخبگان و دانشگاهیان می تواند ارزشمند باشد که حضور جوانان و بانوان می تواند به عنوان یک الگو از هرمزگان به سایر استانهای کشور معرفی شود.

  

فساد سازمان یافته در مناطق آزاد قشم و کیش وجود دارد

جلواتی قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت نیز در این نشست با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم محیط را برای مفسدان نا امن کنیم گفت : به دلیل اینکه بیشترین واردات و صادرات از هرمزگان صورت می گیرد ، عمده فساد و قاچاق نیز در اینجا بروز می کند بنابراین برای جلوگیری از بروز قاچاق و فساد برگزاری جلسات مشترک ،بررسی و رصد اطلاعاتی جهت جلوگیری از نفوذ افراد فاسدو جریانات مختلف ضروری است.

وی همچنین از بروز فساد سازمان یافته در مناطق آزاد قشم و کیش خبر داد و گفت : برخی از نمایندگان استان با سوء استفاده از قدرت و جایگاه خود در برخی از انتصابات استان دخالت می کنندو برخی دیگر نیز با استفاده از رانت در سواحل استان دارای اسکله هستند که در این رابطه تذکراتی داده شده است .

وی افزود : در خصوص واگذاری زمین به سایتهای پرورش میگو نیز پیگیر هستیم که باید جلوی این واگذاریها گرفته شود.

  

نظارت عمومی و ملی  می‌تواند اثر گذار و گره گشا باشد

در ادامه مدیر امور استانهای نهاد دیده بان شفافیت و عدالت نیز در این نشست مجازی گفت : برای نظارت عمومی باید به گزارش های مردمی ارزش و اولویت قائل شد زیرا نقش نظارتی مردم بسیار ارزشمند است که می تواند در مدیریت استان مثمر ثمر باشد.

وی تصریح کرد : در ترکیب شورای مرکزی این نهاد در استان از افراد خوب و شایسته ای استفاده شده که برای مبارزه با فساد و رانت یک ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی است.

   

به دنبال ایجاد یک فضای رسانه ای منسجم در راستای شفافیت بخشی هستیم

در ادامه مدیر دفتر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در هرمزگان، با بیان اینکه هدف ما پیشگیری است نه مچ گیری بیان داشت: از طریق آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به اقشار مختلف مردم به وسیله گروههایی که تشکیل شده به دنبال ایجاد یک فضای رسانه ای منسجم در راستای شفافیت بخشی هستیم که در این زمینه انتظار است بسته های آموزشی کافی از مرکز در اختیار ما قرار گیرد.

پرویز سالاری با اشاره به شرایط خاص استان هرمزگان به لحاظ موقعیت استراتژیک و اقتصادی افزود : هرمزگان دارای 5 منطقه ویژه و آزاد قشم ، کیش ، جاسک ، منطقه خلیج فارس ،بندرشهید رجایی و پارسیان است که 75 درصد واردات و صادرات کشور از این استان صورت می گیرد که در این زمینه نیاز به توجه خاص و ویژه به لحاظ شفافیت و جلو گیری از رانت ،فساد و ارتقا سلامت اداری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : در بررسی هایی که اخیرا صورت گرفته تخلفاتی در دفاتر تسهیل گری مناطق بافت فرسوده در خصوص جابجایی بودجه ها مشاهده شده است. همچنین در حوزه شهرداریها، بویژه شهرداری رودان و بندرعباس نیز در حال پیگیری و تکمیل پرونده ها هستیم.

  

مشکلات هرمزگان بیشتر بر اثر تبعیضات است

عباس حسین پور دیگر عضو شورای مرکزی این نهاد در استان گفت : هرمزگان دارای مناطق رو به رشدی مانند منطقه ویژه تجاری شهید رجایی و جاسک است که باید طوری مدیریت شوندتا مشکلی به وجود نیاید که در این رابطه قول های مساعدی داده شده است.

حسین پور بیان داشت : خوشبختانه مشکل امنیتی به لحاظ فیزیکی در استان وجود ندارد و مشکلات ما بیشتر بر اثر تبعیضات است.

  

مشکلات گمرک و رسوب کالا روند زندگی عادی مردم را با مشکل مواجه کرده است

فریدون بهشتیان ، دیگر عضو شورای مرکزی این نهاد در هرمزگان نیز با تقدیر و تشکر از اقدامات خوبی که تا کنون توسط نهاد دیده بان شفافیت و عدالت از جمله لغو قرار دادفروش مجتمع تن ماهی بندرعباس که یکی از برند های معروف تن ماهی کشور است و یا جلوگیری از واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی و... صورت گرفته گفت : زمین هایی که به عنوان سایت پرورش میگو واگذار شده در دراز مدت و کوتاه مدت مشکلات زیست محیطی و اشتغال برای شهر بندرعباس و اهالی منطقه به وجود آورده که امیدواریم جلوی این واگذاری ها گرفته شود.

وی ادامه داد : در خصوص گمرکات استان و رسوب کالا در آنجا نیز مشکلاتی وجود دارد که بعضا سبب می شود روند زندگی عادی مردم با مشکل مواجه شود.

  

 دیده بان به عنوان چشم بینا وظیفه پیشگیری از فساد و رانت را برعهده دارد

صالح علی محمدی، دیگر عضو شورای مرکزی این نهاد در هرمزگان با بیان اینکه نهاد دیده بان شفافیت و عدالت به عنوان یک نهاد غیر دولتی و مردمی کار سختی پیش رو دارد گفت : این نهاد به عنوان چشم بینا وظیفه پیشگیری از فساد و رانت را برعهده دارد.

وی ادامه داد : هر کجا که رانتی و فسادی دیده شد باید ورود کنیم ، تذکر دهیم و این مساله را مد نظر داشته باشیم که پیشگیری اولویت کار ماست.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها